Ockto

Via Ockto kunnen consumenten snel en eenvoudig persoonlijke gegevens uit overheidsbronnen online aanleveren om bijvoorbeeld een hypotheek of lening aan te vragen en een huur- of leasecontract af te sluiten. Dankzij de samenwerking met Invers kunnen ze voortaan ook banktransacties aanleveren en ontstaat een beter financieel beeld.

Daardoor kan de traditionele schoenendoos of ordermap met jaaropgaven, loonstroken, werkgeversverklaringen, bankafschriften en andere papieren documenten achterwege blijven. ,,We bieden consumenten een digitale snelweg om de benodigde persoonlijke gegevens aan te leveren. Op termijn willen we de iDeal voor de uitwisseling van financiële data worden”, vertelt directeur Robert Harreman van Ockto.

Vaste partner

Ockto bestaat vijf jaar en groeit snel. Het platform is inmiddels een vaste partner voor alle grote banken zoals ABN Amro en de Rabobank, grote verzekeraars als Aegon, pensioenfondsen en tussenpersonen als De Hypotheker en De Hypotheekshop. De technologie zit ook in de software van woningbouwcorporaties, die er nieuwe huurders mee screenen. Gemeenten gaan het platform binnenkort gebruiken om te checken of minima in aanmerking komen voor de Gemeentepolis, de collectieve zorgverzekering waar inmiddels 350.000 Nederlanders gebruik van maken.

Tussenpersoon

Ockto slaat zelf geen persoonlijke informatie op. Het platform fungeert slechts als tussenpersoon en zorgt ervoor dat consumenten en financiële partijen via een online tool of de app op een veilige manier de benodigde gegevens en data met elkaar kunnen delen. Consumenten die op de Ockto-app een uitnodiging van hun bank, kredietverstrekker, adviseur, verhuurder of andere instantie ontvangen, kunnen via hun DigiD inloggen op diverse overheidswebsites. Bijvoorbeeld die van de Belastingdienst, DUO, Mijnoverheid.nl, UWV of Mijnpensioenoverzicht.nl. Wat op dat moment maar relevant is voor de aanvraag. Door die gegevens beschikbaar te stellen wordt bijvoorbeeld duidelijk hoe hoog iemands inkomen, pensioen, uitkering of hypotheek is.

Invers

Door de samenwerking met fintech enabler Invers wordt de brei aan bankgegevens inzichtelijk gemaakt. Invers kan via zijn slimme LinX software banktransacties verrijken en categoriseren, waardoor een gedetailleerd beeld van het inkomsten- en uitgavenpatroon ontstaat. ,,Als iemand bijvoorbeeld een consumptief krediet wil afsluiten, kun je via het UWV zijn of haar inkomen ophalen, maar dan weet je nog niet genoeg. Via de technologie van Invers kan je ook inzichtelijk maken hoe iemands bestedingspatroon en huishoudboekje eruit ziet. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in iemands vaste lasten, je kunt zien hoe hoog de huur is en of die op tijd betaald wordt. Dat kun je niet uit het UWV overzicht halen”, legt Harreman uit.

Kop en schouders

De samenwerking met Invers werd in april beklonken en krijgt de komende maanden verder vorm. ,,In Nederland zijn een aantal partijen die banktransacties kunnen verrijken en analyseren. Wij hebben gezien dat Invers daar met kop en schouders bovenuit steekt. Zij kunnen maar liefst 95 procent van alle banktransacties categoriseren en verrijken. Dat is het beste wat er momenteel voorhanden is en daarom hebben we ervoor gekozen om met Invers te gaan samenwerken”, aldus Harreman. ,,Doordat we nu de informatie uit overheidsbronnen kunnen combineren met data uit banktransacties denken wij dat we een heel sterk verhaal hebben voor dienstverleners.”

Spannend

De voordelen van de samenwerking zijn volgens hem legio. Bij een hypotheek- of kredietaanvraag is niet alleen het inkomen inzichtelijk, maar ook hoeveel iemand elke maand overhoudt. Een pensioenadviseur kan nu niet alleen via Ockto het pensioenoverzicht ophalen, maar via de technologie van Invers beter inschatten wat iemand later nodig heeft en of het pensioen wel toereikend is. Bij schuldhulpverlening is behalve informatie uit gemeentelijke databases voortaan ook inzicht in iemands uitgavenpatroon voorhanden. ,,We zijn nu uit de innovatiefase en zijn de nieuwe mogelijkheden aan het implementeren”, zegt Harreman. ,,Zelf vind ik het wel spannend hoe consumenten hiermee omgaan. Zijn zij wel bereid hun bankgegevens te delen?” 

Controle

Consumenten die een hypotheek of lening willen aanvragen of die schuldhulpverlening of budgetcoaching krijgen, bleken daar tot nu toe wel toe bereid. Zolang hen wordt gevraagd om  alleen de relevante informatie te delen en zolang gegevens in overeenstemming met privacywet AVG en op een veilige manier worden verzameld en verwerkt. Ook Ockto wisselt alleen de noodzakelijke informatie uit en laat consumenten zelf in controle.

Symbiose

Nu papieren documenten in schoenendozen of ordners niet langer nodig zijn en alles digitaal geregeld kan worden, is het de vraag wat de impact daarvan is op het werk van hypotheek- en pensioenadviseurs en andere tussenpersonen. Harreman ziet vooral voordelen en spreekt meer van symbiose. Harreman: ,,Dankzij Ockto zijn zij veel minder tijd kwijt aan het vergaren van allerlei gegevens en documenten en krijgen ze snel en volledig inzicht. In plaats van papier rond te sturen, kunnen ze meer tijd besteden aan advisering van cliënten. Bijvoorbeeld door de hele verzekeringsportefeuille door te nemen en mensen te adviseren hoe ze goedkoper uit kunnen zijn. Of door beter uit te zoeken wat iemand uitgeeft en wat voor pensioen iemand later nodig heeft. Met Ockto kunnen ze mensen nieuwe diensten aanbieden en sneller inzicht geven. Zonder papierwerk.”