Lloyds Bank Nederland

Lloyds Bank Nederland is recentelijk begonnen met het verstekken van persoonlijke leningen. Dankzij de analyse van banktransacties door de software van Invers weten klanten sneller of de koop van hun droomauto of de gewenste verbouwing mogelijk is.

Lloyds Bank is al sinds 1966 actief in Nederland en was in 1999 de eerste bank die online hypotheken aanbood. Sinds 2010 biedt de bank internetspaarrekeningen aan. En sinds kort dus ook persoonlijke leningen voor consumenten. Inmiddels heeft de bank 150.000 Nederlandse klanten die een hypotheek, spaarrekening of lening hebben afgesloten en dat aantal groeit snel.

Klantbelang staat centraal

Als mensen een lening aanvragen brengt de bank de risico’s in kaart door hun betalingsmoraliteit en -capaciteit te checken. ,,We stellen de klant centraal en willen voorkomen dat hij of zij door de lening in betalingsproblemen komt”, legt product manager Saïd Hussein uit.

Langzaam

Daarom moesten bij een aanvraag vroeger allerlei documenten aangeleverd worden. Van loonstrookjes tot jaaropgaven, van arbeidsovereenkomsten tot belastingaangiften en informatie over andere schulden of leningen. Aanvragers moesten dat zelf opzoeken en uploaden en dat zorgde voor vertraging, zeker als dossiers niet compleet waren. In het snelste scenario duurde het daardoor minstens twee dagen voordat iemand wist of de lening door ging of niet.

Analyse banktransacties

Een dergelijke aanvraag kan een stuk sneller als banktransacties met toestemming van de klant opgehaald en geanalyseerd worden. Lloyds Bank heeft een PSD2-vergunning waarmee consumenten en bedrijven aan derde partijen toegang kunnen geven tot hun betaalrekening. De opgehaalde banktransacties worden vervolgens geanalyseerd en gecategoriseerd met behulp van de LinX software van Invers.

LinX herkent alle tegenpartijen met inkomsten- en uitgavencategorieën en geeft in een split second een duidelijk financieel beeld van de rekeninghouder. Zo wordt precies duidelijk wie wat aan wie betaalt, wanneer en waarvoor. ,,Invers kan inmiddels 95 procent van alle transacties categoriseren en analyseren en is daarmee de nummer één in Nederland”, stelt Hussein.

Betrouwbaar beeld

Door de analyse krijgt de bank snel inzicht in iemands vaste lasten, andere leningen, betalingsachterstanden of schulden. En daarmee in wat hij of zij kan betalen en aflossen. Dat wordt gecombineerd met gegevens van de Belastingdienst of het UWV, die ook met toestemming zijn verkregen. ,,De betrouwbaarheid van de data wordt hierdoor hoger en je krijgt een completer beeld. Het achterhouden van stukken is niet meer mogelijk”, zegt Hussein. ,,Je kunt de klant beter tegen zichzelf in bescherming nemen en ontzorgen, doordat die geen stukken meer op hoeft te zoeken. Zo haal je ook een stukje stress weg. Als hij of zij toestemming geeft, kun je de complete data binnenhalen.” 

Sneller

Een ander groot voordeel is dat de klant sneller duidelijkheid krijgt, omdat aanvragen sneller beoordeeld worden. Hussein: ,,In feite is vijf tot tien minuten na de aanvraag al duidelijk of iemand in aanmerking komt voor een lening en die droomauto kan kopen, aan die verbouwing kan beginnen of zijn bedrijf kan uitbreiden. Toch hebben we voor de zekerheid een wachttijd van 24 uur ingebouwd voordat de klant de lening digitaal kan ondertekenen. Dit geeft de klant de tijd om er nog even rustig over na te denken. Dit is nog steeds sneller dan de normale procedure die meestal twee dagen duurt.”

Tevreden

Lloyds is zeer tevreden over de snelle analyse van banktransacties. Ook klanten waarderen het gemak en de snelheid. ,,En er is geen klant die dit niet snapt. Bovendien krijgen ze steeds te zien waar ze toestemming voor geven”, aldus Hussein. Daarom overweegt Lloyds Bank om dit systeem op termijn ook voor het beoordelen en verstrekken van hypotheken in te gaan zetten.