Nationale Nederlanden

In november 2020 lanceerde Nationale-Nederlanden de app NOVA. Het digitale huishoudboekje geeft klanten beter inzicht in hun uitgavenpatroon en financiële situatie. Dankzij de analyse van banktransacties door Invers weten zij wat ze wel en niet te besteden hebben en worden financiële problemen voorkomen.

Met de NOVA-app speelt Nationale-Nederlanden in op de groeiende behoefte van klanten aan meer gepersonaliseerde en relevante diensten en helpt het hen meer balans te krijgen in hun geldzaken. Bovendien maakt de app het regelen van geldzaken gemakkelijker en leuker.

Koppelen aan betaalrekening

Gebruikers koppelen de app via PSD2 aan hun betaalrekening van onder meer ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, Regiobank, SNS Bank en Triodos. Vervolgens krijgen ze inzicht in alle transacties en zien ze precies wat ze allemaal uitgeven en waar aan. Bijvoorbeeld aan boodschappen, vakanties, hypotheek of huur, andere woonlasten, leningen, etentjes, gas- en licht, auto, openbaar vervoer of verzekeringen.

Inzicht in risico’s

Beter inzicht in het huishoudboekje betekent ook beter inzicht in de financiële risico’s. Op basis van iemands terugkerende inkomsten en uitgaven in de laatste twee jaar kan NOVA iemands budget voorspellen. In die voorspelling worden inkomsten en vaste lasten meegeteld, maar ook de gemiddelde uitgaven aan categorieën als boodschappen, winkelen en uit eten gaan. Zo weet de app precies wat iemand kan besteden tot het volgende salaris wordt gestort of tot een zelfgekozen moment in de maand. ,,We willen mensen een fitter financieel gevoel kunnen geven. Daar is dit een eerste stap in”, leggen Piet Hendrikx en Saloua Essalhi van Nationale-Nederlanden uit. ,,Soms denkt iemand op basis van hat saldo op de betaalrekening dat hij of zij nog een grote uitgave kan doen, maar ziet NOVA dat de huur nog betaald moet worden. Daarom geeft de app naast het echte saldo ook een virtueel saldo. Zo kun je beter bepalen wat je nog kunt uitgeven en voorkomen we financiële problemen.”

Kwaliteit van data

Een dergelijke app valt of staat volgens de twee met de kwaliteit van de data. Nationale-Nederlanden werkt samen met Invers, dat de banktransacties kan analyseren en categoriseren met behulp van de LinX software. Dat programma herkent alle inkomsten- en uitgavencategorieën en geeft in een split second een duidelijk financieel beeld van de rekeninghouder. Invers kan inmiddels 95 procent van alle transacties verrijken. ,,Het draait om de data. Die moet top zijn. Gebruikers van de software hebben geen zin om zelf handmatig transacties te zitten corrigeren. Daarom hebben we gekozen voor Invers. De kwaliteit van die data is veel hoger dan wat je elders in de markt ziet”, stellen Hendrikx en Essalhi. ,,We hebben dat vergeleken met andere partijen door dezelfde bankrekening aan verschillende huishoudboekjes te koppelen. Dan scoort Invers de hoogste percentages.”

Relevante data

Ook worden transacties dankzij Invers een stuk inzichtelijker. Nu zien mensen vaak een bedrag en een naam op hun bankoverzicht, zonder zich te herinneren waar en voor wat die uitgave ook alweer heeft plaatsgevonden. Doordat de software categorie en locatie herkent, zien gebruikers van de NOVA-app in welke categorie, in welke winkel (vaak met logo) en op welke (geo-)locatie ze iets hebben gekocht. ,,Zo kun je ook beter zien wat je uitgeeft aan bepaalde categorieën”, zegt Hendrikx. ,,Daarmee geeft de app veel meer relevante data dan de meeste bankapps. Uiteraard werken we alleen met toestemming van de gebruiker en voldoen we aan de strenge privacy- en veiligheidseisen.”

Verzekeringen

Wat NOVA ook onderscheidt van andere digitale huishoudboekjes is het overzicht van verzekeringen. Dankzij machine learning kan Invers diverse categorieën verzekeringen herkennen en vergelijken. Zo kunnen gebruikers op termijn zien of ze ten opzichte van andere huishoudens meer aan verzekeringen uitgeven of dat ze nog verzekeringen missen. Dat kan klanten ook naar goedkopere concurrenten wijzen. ,,Daar willen we transparant in zijn. Als we zelf niet de beste zijn, moeten we aan de bak”, aldus Hendrikx.

Verder ontwikkelen

Inmiddels maken een paar duizend klanten gebruik van NOVA. ,,We zijn hun feedback aan het verwerken om de bugs eruit te halen en de techniek te verbeteren. Ook wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe toepassingen”, zeggen Hendrikx en Essalhi. Zo wordt het in de toekomst mogelijk om via NOVA te zien of iemand voldoende pensioen heeft opgebouwd. Als dat niet zo is, wordt de klant geholpen om dat aan te passen.

Meer bankrekeningen

Nu is de app nog te koppelen aan één betaalrekening, maar binnenkort moeten al iemands rekeningen via de app aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo ontstaat een totaalsaldo van betaal- en spaarrekeningen en dus ook een totaaloverzicht van iemands budget en bestedingspatroon. Essalhi: ,,Op de langere termijn willen mensen zich nog wel eens rijker rekenen dan ze zijn. De app helpt voorkomen dat ze er financieel minder goed voorstaan dan ze denken en geeft vertrouwen als ze op de goede weg zitten.”